~To acquire knowledge, one must study.. but to acquire WISDOM one must observe..~
(Quotes from Marilyn vos Savant)

Tuesday 3 October 2017

Kerinduan yang Tak Terubat I

Alhamdulillah ala kulli hal..

Semalam dan harini amat terasa kesayuan dan kesedihan.. Rindu yang teramat.. Sebuah kerinduan pada kehilangan yang tak mungkin terubat walau dihadirkan semua jasad yang masih bernyawa di dunia ini.. Hari ini, 3/10/2017.. Hari lahirku yang ke 29 dan pertama kalinya dilalui tanpa abah di sisi.. Hari ini genaplah 46 hari abah telah pergi mengadap Illahi.. Pemergian yang sudah dijanjikan...

Aku tidak diberikan kesempatan oleh Allah untuk berada di sisi abah saat abah menghembuskan nafasnya yang terakhir.. Kali terakhir aku memandang wajah abah dalam keadaan sedarnya adalah pada hari Ahad 13 Ogos yang lalu.. Aku terpaksa pulang ke UMP sebentar setelah sekian lama berada di rumah.. Pulangku kerana abah memang tidak larat untuk bangun dan kami terpaksa memapah abah.. Pulangku kerana Dr di Institut Kanser Negara menyuruh abah berbincang bersama ahli keluarga untuk menjalani sesi radioterapi.. Kata abah.. risiko amat tinggi.. Aku ingat lagi.. waktu itu aku di sisi abah.. abah tanya.. "Along rasa macam mana kalau abah nak buat radioterapi ini?" Apa yang mampu kujawab hanyalah "Ikut abahlah.. Kalau abah rasa abah nak buat, abah buatlah.." menurut abah.. "Abah nak buat.. sakit sangat ni long.. sakit.. In shaa Allah ikhtiar buatlah cara terakhir.. serah pada Allah.."

Dua kali sebelum bertolak pulang ke UMP Ahad tersebut.. aku menyalami tangan abah dan mencium pipinya memohon restu perjalanan.. Telah kubelikan bubur ayam McD sekiranya abah ingin makan kerana sudah hampir berminggu abah cuma minum susu beserta madu.. Ya Allah.. andai kutahu saat itu adalah kali terakhir aku bersama abah.. tidak sesekali aku melangkah pergi.. ya Allahh... Engkaulah yang Maha Mengetahui segala yang tersirat dan tersembunyi.. Sehari sebelum pulang ke UMP.. aku menangis pada pagi tersebut kerana ketika aku membawa susu dan air untuk ubat abah.. kata abah kepadaku.. "Abah redha dan puas hati semua dah along dan adik-adik jaga abah.." Ya Allahhh.. sungguh aku menangis dan aku hanya diam dan cuma berkata.. "Takpe lah bah.. Abah rehat dah lah.." dan terus berjalan ke dapur.. Ya Allahh.. Ya Allah..

Sekitar Selasa dan Rabu, abah menelefon bertanyakan bilakah aku akan pulang.. Masa itu aku sedang memandu perjalanan pulang dari KL.. Telah ku beritahu abah bahawa aku akan pulang hari Sabtu petang kerana Sabtu tersebut aku telah mendaftarkan diri sebagai seorang fasi.. Ketentuan Allah..  Rancangannya ingin ke IKN untuk sesi radioterapi abah pada 27 Ogos.. Disebabkan terlalu sakit.. abah meminta ma menelefon pihak IKN untuk mengawalkan pertemuan.. Atas nasihat Dr, abah diminta rujuk ke HSNZ untuk mendapatkan khidmat ambulans.. Namun Dr menyarankan untuk abah dimasukkan ke wad HSNZ terlebih dahulu kerana Dr ingin memasukkan air.. Tubuh abah terlalu lemah.. Khamis.. dan Jumaat keadaan abah semakin lemah..

Ingin aku terus pulang.. tetapi disebabkan janji untuk menjadi fasi beserta menolong membawa dua lagi fasi yang lain ke sekolah terpaksa aku kotakan.. Pagi Sabtu tersebut.. Aku menghantar fasi-fasi tersebut dan berjumpa dengan lecturer untuk memohon kebenaran pulang awal.. Telah kukhabarkan berita abah dan beliau terus menyuruh aku pulang.. Terima kasih pada teman-teman seperjuangan yang telah bersusah-payah membantu mengepos motorsikal dan menyuruh aku pulang dengan segera..

Perjalanan yang sayu dan sunyi.. Emosi terganggu.. Lebih kurang di Persimpangan Ajil.. Adikku menelefon bertanyakan duduk tempatku.. Katanya singgah rumah ambil Ma dan dia untuk bersama-sama ke hospital.. Ya Allah.. sekitar jam 11:30.. aku tiba di rumah dan saat kami berlengah-lengah.. Aku menerima lagi telefon daripada adikku yang berada disisi abah di hospital menyuruh kami bersegera.. Tiba di parking hospital.. sekali lagi adikku menelefon.. Aku turunkan ma dan adik di lobi hospital dan mencari parking..

Tanggal 19 Ogos 2017.. tarikh dan detik yang selamanya akan berada dalam ingatan.. saat pertama kali terpandang abah di atas katil hospital tanpa sebarang pergerakan di dada.. Jujur.. saat itu kalau diikutkan perasaan aku hampir meraung.. Ya Allah.. Engkau telah meletakkan diriku dalam keadaan rasional.. Ya Allahhh.. Ya Allah.. Ya Allah.. Dari Kamu kami datang, kepada Kamu kami dikembalikan.. Segala sesuatu yang terjadi adalah tersimpan hikmah-Mu..

Ya Allah.. Engkau telah kurniakan ketenangan fikiran dan perasaan kepadaku.. Aku terima dengan redha pemergian abah kerana itu sudah satu ketentuan.. Hanya Engkau yang Maha Mengetahui setiap sesuatu yang nyata dan ghaib.. Pihak hospital bertanyakan samada pengurusan jenazah ingin di lakukan di hospital atau di rumah.. Sepakat kami nyatakan buat di rumah saja.. Aku pulang ke rumah bersama adik dan melihat rumah telah diatur oleh sedara-mara dan ahli kariah kampung kami..

Sekitar selepas zohor.. jenazah abah di bawa pulang ke rumah.. kami adik-beradik sama-sama memandikan jasad abah yang terbujur kaku... Ya Allah.. Ya Allahh.. Ya Allah.. kerana insan inilah lahirnya kami.. Dia telah mendidik kami, memelihara kami, mengasihi kami sejak kami kecil sehingga kini, yang telah melakukan segala setiap sesuatu untuk memastikan adik-adikku dan diriku seperti hari ini.. Insan ini kini telah pergi.. Semoga Engkau mengampuni segala dosa-dosa insan ini dan rahmatilah dia sebagaimana dia mengasihi kami sewaktu kecil kami.. Ustaz yang membantu memandikan abah menyatakan pengurusan jasad abah amatlah mudah.. langsung tiada najis dan kotoran.. kata adikku kerana abah dah lama tidak makan berat..

Jenazah abah disolatkan buat kali yang terakhirnya di masjid kampungku.. Abah yang merupakan imam kampung, jurunikah dan seorang guru membuktikan betapa jasanya amat dikenang dan dihargai... Ramai penuh sesak sahabat-sahabat abah dan anak-anak muridnya serta orang ramai yang hadir.. Segala urusan dipermudahkan oleh Allah.. Sekitar jam 6:30 segala urusan pengkebumian telah selesai..


Antara gambar-gambar akhir abah yang paling sempurna wajahnya.. sejak ailditri tahun tersebut, telinga abah semakin membengkak dan mengubah paras rupa abah.. Damailah abah di sana.. tenanglah abah di sana.. kami juga bakal menyusuli tidak lama lagi.. Moga kita bertemu kembali.. saat-saat akhir aku bersama abah.. abah juga sering kata.. abah sentiasa doa agar kita semua ditempatkan bersama-sama di satu taman syurga.. Ya Allah.. Ya Allah..

"Ya Allah.. 
Engkau ampunilah abah kami.. kasihanilah dia dan sejahterakanlah dia.. 
Ampunkanlah segala dosa-dosa dan kesalahannya..
Ya Allah.. Engkau muliakanlah kedatangan dan kedudukannya.. 
Lapangkanlah kuburnya dan bersihkanlah dia dengan air salju dan dingin..
Bersihkanlah dia dari segala dosa dan kesalahan..
sebagaimana kain putih yang bersih dari segala kotoran..
Ya Allah.. Engkau tempatkanlah abah kami bersama-sama dengan 
golongan mereka yang beriman dan beramal soleh.."

Ya Allah.. Aku insan hina yang penuh dengan dosa.. Namun.. Ya Allah.. Berikanlah aku hidayah-Mu, rahmat-Mu dan keampunan-Mu.. Semoga aku juga bakal menyusuli abah dalam husnul khatimah.. Semoga kami semua ditempatkan di satu taman bersama-sama dalam golongan yang beriman dan beramal soleh.. Semoga kami diberi peluang berjumpa dengan Kekasih-Mu.. Ya Allah.. Jauhkanlah kami daripada azab kubur-Mu dan janganlah Engkau memalingkan muka-Mu daripada kami.. Ya Allah hanya kepada-Mu kami meminta dan memohon pertolongan.. Engkau tetapkanlah kami di dalam Iman dan matikan kami di dalam iman.. Aminn ya Allah.. Aminn ya rabbal alamin... 

No comments:

Post a Comment

WORLD OF WISDOM : NAZMY ZAKI COPYRIGHT