~To acquire knowledge, one must study.. but to acquire WISDOM one must observe..~
(Quotes from Marilyn vos Savant)

Wednesday 16 March 2022

When you choose to confront

Dihidupkan, bukan pilihan.
Detik kematian, juga bukan pilihan.
Perjalanan kehidupan?
Barulah kita yang tentukan.
Sama ada kiri atau kanan, utara atau selatan.
Apa yang berlaku rentetan daripada keputusan?
Tetaplah jalani garis masa yang telah ditakdirkan. 
Hikmah disebalik setiap sesuatu?
Hanya Dia Yang Tahu.
 
~ when you choose to confront ~

Rabbi yassir wa la tu’assir. Rabbi tamim bilkhair.

Alhamdulillah.. selesai sesi forum “Bicara Minda Sihat: Aku & Depresi”.


Sekitar akhir bulan Januari,  terima whatsapp tanya khabar daripada Puan Hajjah Paridah, pegawai psikologi UMP. Kemudian Puan bertanyakan jika aku boleh menjadi salah seorang panel untuk forum berkongsi tentang pengalaman yang pernah aku lalui sebagai seorang fighter mental illness. 

Semestinyalah tak mampu nak terus katakan “Ya” dan perlukan  sedikit masa untuk fikirkan. Betul ke ni? Sanggup ke nak buka semua cerita? Belum apa-apa dah nervous yang amat. Then, Puan balas something yang buat aku rasa yang aku perlu berkongsi. 


Selalu banyak sangat dengar cerita kawan-kawan, kawan kepada kawan dan baca kat FB, IG pasal kesedaran kesihatan mental ni. Jadi, mungkin perkongsian yang akan dibuat boleh bantu tolong orang lain. Akhirnya, persetujuan tercapai. Aku bakal jadi salah seorang ahli panel forum tersebut.

Bulan dua berlalu. Tarikh forum makin dekat. Sepatutnya dijadualkan kepada 9 Mac 2022. Sesi bersemuka. Namun terpaksa ditunda atas sebab terdapat panel dan ahli jawatankuasa yang terlibat kuarantin Covid. Tarikh baru diberi iaitu bertarikh hari ini, 16 Mac 2022 secara dalam talian. Alhamdulillah. Akhirnya selesai perkongsian sedikit sebanyak. So, catat sikit hari ini dalam sejarah.


Nervous? Of course. 

Walaupun dah sediakan nota dan skrip, terus hilang tak nampak tulisan. Ni baru sesi dalam talian, kalau bersemuka rasanya lagi basah lencun dan seram. 😂😂😂 

Apa pun, semoga ada sedikit kebaikan yang berpanjangan hasil perkongsian ini. Semoga menjadi wasilah kepada diri aku yang lebih baik, berjaya dunia akhirat. 

Simpan sini untuk kenangan, pengajaran dan teladan akan datang: 

No comments:

Post a Comment

WORLD OF WISDOM : NAZMY ZAKI COPYRIGHT