~To acquire knowledge, one must study.. but to acquire WISDOM one must observe..~
(Quotes from Marilyn vos Savant)

Monday 29 January 2018

Monolog dalam Diri

[Epilogue for Complexity of Guilt and Conscience]

Astaghfirullahal'azim..

Serius.

Aku penat...

Letih mencari jawapan pada pertanyaan ini..
Boleh ke sesiapa jawabkan untukku?
Kan senang kalau wall beku ini boleh bagi jawapan tu..

Jawapan kepada persoalan-persoalan:

"Kenapa mesti aku?"
"Memang tidak faham atau memang sebenarnya dirimu tiada perasaan?"
"Apa lagi yang perlu aku buat supaya dirimu mengerti apa yang ada dalam hati ni?"

Benar. Aku percaya dan berpegang dengan janji-Nya; "Sesiapa yang memudahkan urusan orang lain, Allah akan mempermudahkan jalan bagi urusannya.."

Isunya ini bukan pertama kali.. tapi dah berkali-kali..Ya. Dirimu kawanku, tapi hanya itu.  Mungkin ikhlasku buat pertama, kedua dan ketiga kalinya.. kerana dirimu masih saudara seIslamku.. tapi kali-kali seterusnya, persoalan-persoalan di atas makin berlegar-legar.

Kerana aku juga punya urusan dan tanggungjawab lain yang lebih penting dan perlu segera diselesaikan. Sedang urusanmu itu, sebaik mungkin kucuba mencari pengganti diri bagi memudahkan perjalananmu. Tapi kenapa masih aku akhirnya yang dirimu pinta?

Hormon kortisol aku meningkat. Jujur. . Ikhlas itu hilang.. diganti dengan rasa keterpaksaan.. dan maaf kucakap.. yang tinggal akhirnya.. hanya hati yang berdongkol geram..

Dan hari ini, lagi sekali aku membonekakan diri. Menjadi fake. Menjadi manusia hipokrit. Sebab sudah kuberitahu banyak kerja buatku masih belum selesai. Tapi dirimu masih meminta diriku untuk pergi menemanimu menyelesaikan urusan peribadi itu. Kemuncak persoalan dalam diriku.. "Apa pula khidmat bakti yang telah dirimu berikan padaku?"

Dan aku.. ibarat patung yang senyum, cuba memaniskan muka saat memandang wajahmu.. Tiadakah sekelumit rasa bersalah dalam dirimu? Wahai kawan.. Tak banyak yang aku mahu, cukuplah dengan hanya membiarkan aku dengan hidupku untuk beberapa senggang waktu.. Pasti ku balas dengan infiniti terima kasih dan setinggi-tinggi penghargaan buatmu..

       Image from Google
Astaghfirullahal'azim.. Astaghfirullahal'azim.. Astaghfirullahal'azim..

Ya Allah.. Maafkan aku..Aku buntu.. 
Mohon kuatkan perasaanku.. 
Mohon kurniakan belas ihsan Mu.. 
Mohon catatkan amal buatku hanya kerana-Mu.. 

No comments:

Post a Comment

WORLD OF WISDOM : NAZMY ZAKI COPYRIGHT